Terreng

Terreng

onsdag 25. mai 2016

Billedblogg: ultralett telt


 Når man skal på overnattingsturer i skog og mark, er det en kjempefordel om tingene er så lette som mulig. Særlig om man rir, da man har begrenset både plass og vekt man kan ta med seg. Rir man uten pakkhest, bør man bruke tommelfingerregelen at hesten ikke skal bære mer enn max 20% av sin ideelle vekt (Det vil si at om hesten din er 100kg overvektig, så kan den ikke bære 20kg mer for det, så du må finne den vekten som er ideell for din hest, og regne utifra det. ) Dette inkluderer rytter, sal, salvesker, hodelag, grime, og alt hesten måtte finne på å bære.

Anne og jeg har brukt bivy bagene våre en del på tur (det er egen side om dem i menyen), og vi har forsåvidt vært ganske fornøyd med dem, bortsettfra to ting: 1. De kunne vært enda lettere (De veier 1,2kg) 2. De har et problem med mye kondens når de lukkes helt igjen.

Det finnes utrolig ultralette telt å få kjøpt på f.eks zpack, men disse er steike dyre. Men er de aller letteste. Jeg har tittet mye på Ebay, og har funnet dette lille teltet fra Kina. Jeg søkte Portable Camp Camping Tent Single Layer Waterproof Outdoor UV-resistant 1 Person på på Ebay og fant det. Det har ikke noe merkenavn, og det kostet 227kr og hadde gratis frakt. Prisen varierte mye, så her er det bare å lete litt.



Det tok en stund å få det i posten, og her er innholdet: en pakksekk, et telt, to telstenger, fire teltplugger som er verdens letteste og minste, må de minst være! Bittesmå! Og et "tak".
På toppen av teltet er det nemlig et luftehull med myggnetting, og taket spennes over teltstengene, slik at det blir ventilajon. Hele sulamitten veide kun 920 gram (annonsen sa 980g. Det er sikkert noen naturlige variasjoner). I tillegg var det tynt, og tok mye mindre plass enn bivyen, men var noe lengre. Kan være for lang for å få ned i salveskene, men med så lett vekt er det ikke noe problem å ha den oppå salveskene på lenderyggen til hesten.

Teltet kan fint holde to små barn. Fluenetting i døren og i taket. 
Jeg har kjempegod plass inni det. Jeg kan strekke meg alt jeg vil. Jeg er 160cm høy. 

Anne måtte ha beina utenfor, haha. Hun er 173 cm høy, men hun sover med beina litt krøllet når hun sover, så det burde gå greit. 

Min Exped Ultramat S7 får kjempegod plass inni her, med sovepose og greier. 

Dette blir min utsikt i morgen tidlig. 

Eldstegutten på 9 har sovet over 10 netter i telt i år! Dette blir min første. Han sier han sover i et palass i forhold til meg (4-mannstelt). 

Mitt "ultralette" kosedyr må få være med i natt. Han har ikke noe navn, han. Stakkar. 

Konklusjonen min foreløbig er at stoffet er fryktelig tynt, så jeg måtte legge en ultralett tarp under selve teltet. Det kalles et footprint. Det er egentlig ganske lurt å gjøre for å beskytte teltbunnen, uansett.

Jeg har stor skepsis til teltets tetthet i forhold til vann, men tenkte å impregnere det. Likevel føler jeg at det nokså sikkert vil kunne lekke vann inn i bånn. Det var ikke lett å sette opp i skikkelig blåst her hos oss, og de små teltpluggene føltes veldig små når det blåste så fælt, så jeg satte noen steiner oppå dem, og la noe inni teltet. Men nå skal det sies at det blåste MYE.

Teltet gir en mye bedre romfølelse enn bivy bagen, som kun har en liten loop over. Men det er kort i lengden. Utrolig kult telt, som passer for små personer som ikke skal sove i en storm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar